Directeur-generaal Vereenvoudiging & Digitalisering (FOD Beleid en Ondersteuning - Brussel)
Vacature online sinds 20/10/2025
Jobinhoud
Opgelet
Dit is een topmanagementfunctie die voor elk gender open staat.
Lees aandachtig alle informatie onder het tabblad ‘Volledige beschrijving’ voor de verschillende stappen van de selectie en om een volledig beeld te krijgen van de vacature.
Volg nauwgezet de instructies om een geldige kandidatuur in te dienen. Je vindt de juiste stappen in de volledige beschrijving onder het tabblad ‘Solliciteren’.
Je vindt hier meer informatie over mandaatfuncties en over de selectieprocedure voor mandaatfuncties.
Doel van de job
De Directeur-generaal Vereenvoudiging en Digitalisering is eindverantwoordelijke van het Directoraat-generaal Vereenvoudiging en Digitalisering.
Deze functie omvat de volgende verantwoordelijkheden:
- Het aansturen van het Directoraat-generaal Vereenvoudiging en Digitalisering door het dagelijks beheer te verzekeren en zich strategisch te positioneren als drijvende kracht achter de digitale en administratieve transformatie van de federale overheid.
- Het ontwikkelen van een strategische visie voor een digitale, vereenvoudigde, toegankelijke, veilige en gebruiksgerichte federale administratie, in overleg met institutionele partners, de openbare diensten, burgers en bedrijven, en met respect voor de wettelijke en Europese kaders.
- Het waarborgen van de coherentie, ontwikkeling en operationele inzet van de overkoepelende digitale diensten (zoals FAS, eBox, FSP, MyGov…), de data-uitwisselingsplatformen en de interoperabiliteitsstandaarden, in nauwe samenwerking met de andere directoraten-generaal, federale instellingen, gefedereerde entiteiten en Europese en internationale partners.
- Het uitvoeren van strategische programma’s op het vlak van administratieve vereenvoudiging (Federaal actieplan voor administratieve vereenvoudiging – FAAV), digitale inclusie, artificiële intelligentie en nieuwe technologieën, met aandacht voor het evenwicht tussen innovatie, veiligheid, ethiek, operationele efficiëntie en toegankelijkheid voor iedereen.
- De uitvoering van het strategisch plan sturen en verzekeren, in overleg met de beleidscel, de strategische comités (Directiecomité, College van Voorzitters, enz.) en de stakeholders van e-government op federaal niveau.
- Het actief vertegenwoordigen van de federale administratie op nationaal en internationaal niveau (EU, OESO, enz.) met betrekking tot digitaliseringskwesties, gegevensgovernance, publieke digitale diensten en digitale regelgeving.
- Het intern en extern verankeren van het Directoraat-generaal Vereenvoudiging en digitalisering als digitaal expertisecentrum van de federale overheid, door het valoriseren van competenties, innovatie, interinstitutionele samenwerking en het delen van middelen, met een focus op transparantie, wendbaarheid en openbare dienstverlening.
Context van de functie
- Het Directoraat-generaal Vereenvoudiging en Digitalisering (DG VD) van de FOD Beleid en Ondersteuning is de motor achter de digitale en administratieve transformatie van de federale overheid. Ze ondersteunt de federale overheden bij het ontwerpen, coördineren en uitvoeren van overkoepelende strategieën, standaarden, diensten en digitale platforms, in nauwe samenwerking met burgers, bedrijven en overheidsorganisaties.
- Daarnaast vervult ze een advies-, ontwikkelings- en integratierol op het vlak van innovatieve oplossingen, met bijzondere aandacht voor administratieve vereenvoudiging, toegankelijkheid van openbare diensten, technologische samenhang binnen de federale administratie en conformiteit met Belgische en Europese wetgevingskaders.
- Tot slot is het Directoraat-generaal Vereenvoudiging en Digitalisering verantwoordelijk voor de opvolging van strategische digitale beleidslijnen (zoals eBox, FAS, MyGov, interoperabiliteit, AI, cybersecurity…), de coördinatie van overlegorganen (G-Cloud, stuurgroepen…), de internationale vertegenwoordiging van België op het vlak van digitalisering, en de bevordering van digitale inclusie via concrete initiatieven zoals Connectoo.
Interne relaties binnen de organisatie:
- Rapporteert aan de Voorzitter van het directiecomité van de FOD BOSA.
- Maakt deel uit van het directiecomité van de FOD BOSA (1 voorzitter, 6 directeuren-generaal en de directeuren van de beleidscellen) en draagt zo bij tot de realisatie van het strategisch plan, de operationele plannen, de missie en de visie en de transversale doelstellingen van de FOD BOSA.
- Rapporteert op regelmatige basis aan de beleidscellen van de bevoegde Ministers met betrekking tot de uitvoering van het strategisch plan en de operationele plannen;
- Werkt nauw samen met de beleidscellen van de bevoegde ministers voor de beleidsvoorbereiding in het domein van digitalisering en vereenvoudiging et verzekert op een proactieve manier en in overleg de opvolging van de dossiers.
- Geeft leiding aan de medewerkers binnen het directoraat-generaal Vereenvoudiging en digitalisering (116 in totaal) verspreid over 11 domeinen en geeft rechtstreekse leiding aan 12 medewerkers.
- Werkt nauw samen met de andere directoraten-generaal inzonderheid op het vlak van digitalisering, budgettering, ICT projecten en het realiseren van overheidsopdrachten.
Interne relaties binnen de federale overheid:
- Organiseert de samenwerking met de andere federale overheidsdiensten (FOD), programmatorische overheidsdiensten (POD), instellingen van openbaar nut (ION), openbare instellingen van sociale zekerheid (OISZ) en de KSZ, het e-Healthplatform via de verschillende adviesorganen zoals de G-Cloud Board, de COPB en de SIT om de digitale transformatie en realisaties tot een goed einde te brengen.
- Werkt nauw samen met de beleidspartners (politieke organen, het college van Voorzitters van het directiecomité van de FOD’s en POD’s, colleges van de administrateuren-generaal van OISZ).
- Overlegt samen met de KSZ en het e-Healthplatform voor de digitale transformaties en procesoptimalisaties in de sociale en gezondheidssector.
- Heeft een verantwoordelijke, coördinerende en beslissing nemende rol in de G-Cloud Strategic Board.
- Stuurt en organiseert de werking van volgende overlegcomités en neemt het secretariaat ervan op:
- de G-Cloud Strategic Board,
- het Raadgevend Comité Ethiek inzake Data en Artificiële intelligentie voor de federale overheid van de FOD BOSA,
- de kamer van de federale overheid inzake het veiligheidscomité,
- het sturingscomité administratieve vereenvoudiging.
- Rapporteert regelmatig aan de Regering (min. driemaandelijkse rapportage).
- Vertegenwoordigt het Directoraat-generaal in FOD-overkoepelende organen.
- Werkt nauw samen met de DG Economische Reglementering, Afdeling Telecommunicatie en Informatiemaatschappij van de FOD Economie, bevoegd voor regelgeving rond elektronische handel, vertrouwensdiensten en digitale wetgeving (DSA, DGA, AI Act, Data Act, eIDAS…).
Externe relaties bij de federale overheid:
- Vertegenwoordigt het Directoraat-generaal bij andere overheidsdiensten en organisaties op nationaal en internationaal niveau en bouwt structurele samenwerkingen uit in het kader van de digitale transformatie.
- Promoot de visie en strategie van de FOD BOSA en het directoraat-generaal Vereenvoudiging en Digitalisering in alle relevante netwerken (zoals de vakpers, professionele netwerken, internationale conferenties, enz.).
- Draagt de eindverantwoordelijkheid voor het externe overleg en de samenwerking binnen de bevoegdheidsdomeinen van het Directoraat-generaal.
- Organiseert en realiseert het secretariaat van het ICEG (Inter-Communautair Overleg e-Government) voor de interfederale samenwerking binnen België.
- Beheert als vertegenwoordiger van het directoraat-generaal de relaties met externe partijen rond digitale transformatie en grensoverschrijdende digitaliseringsprojecten. Vormt de schakel tussen België, de EU en internationale instellingen (Gewesten en Gemeenschappen, Agoria, V-ICT-OR, B-Digital, Commissie Interne Markt, Digital Leaders bij OESO, Wereldbank, VN, UNPAN, Benelux, ICA, bilaterale contacten…).
- Ontvangt buitenlandse delegaties en vertegenwoordigt België in het buitenland om de Belgische digitaliseringsinitiatieven te presenteren en uit te dragen.
- Interageert met vertegenwoordigers van private dienstverleners in het kader van de uitvoering van digitaliseringsprojecten.
- Organiseert en leidt overleg inzake administratieve vereenvoudiging met alle beleidsniveaus, de sociale partners en de representatieve organisaties van ondernemingen en kmo’s, evenals met de Europese en andere internationale instellingen.
- Zit het stuurcomité voor en coördineert de AI4Belgium-coalitie, die actoren op het vlak van artificiële intelligentie samenbrengt uit de publieke sector, private sector, academische wereld en het maatschappelijk middenveld, zowel experts als niet-deskundigen.
- Vertegenwoordigt België binnen het EDIC Europeum, een Europees samenwerkingsverband rond blockchain en Web3-technologieën voor veilige en gedecentraliseerde overheidsdiensten.
Projecten en veranderingsbeheer:
1. Strategische digitale projecten en innovatie
- Volgt proactief opkomende technologieën om voorop te blijven lopen op het gebied van digitale innovatie. Evalueert hun relevantie en potentiële impact en ontwerpt, ontwikkelt en implementeert vervolgens innovatieve digitale oplossingen die toegankelijk zijn voor burgers en bedrijven, met als doel de dienstverlening voortdurend te verbeteren en de digitale transformatie te versnellen.
- Ontwikkelt een strategie voor kunstmatige intelligentie en nieuwe digitale technologieën via het expertisecentrum en het observatorium voor AI.
- Promoot en beheert de ontwikkeling en integratie van nieuwe digitale technologieën (chatbots, blockchain, AI), en stimuleert ecosystemen zoals AI4Belgium en Blockchain4Belgium.
- Beheert het project MyGov.be en coördineert de toekomstige ontwikkelingen in lijn met eIDAS 2.0 en de Europese digitale identiteitsportefeuille. Stimuleert het gebruik van e-Box en versterkt de synergie tussen burgers en bedrijven. Stuurt de evolutie naar meer mobiele integratie, interactieve functies en bredere digitale diensten via het eLoket aan. Verzekert de invoering van elektronische ondertekening en nieuwe functionaliteiten afgestemd op burgerbehoeften.
- Coördineert het project Single Digital Gateway (SDG) binnen het kader van de Europese dienstenrichtlijn. Verzekert de ontwikkeling van een uniform digitaal toegangspunt tot grensoverschrijdende procedures. Stimuleert samenwerking tussen bevoegde overheden en ontwikkelt het juridisch kader. Zet het Once Only Technical System (OOTS) in om veilige en efficiënte uitwisseling van gegevens en documenten met andere EU-lidstaten mogelijk te maken. Werkt aan governance en technische interoperabiliteit voor burgers en bedrijven.
- Stuurt de strategische ontwikkeling van e-Box aan als sleutelcomponent van digitale communicatie tussen burgers, bedrijven en overheden. Verzekert het verplicht gebruik ervan door alle administraties in 2025 en versterkt de synergie tussen de versies voor burgers en bedrijven, met focus op een gemeenschappelijke onboarding en meldingsbeheer.
- Werkt actief mee aan de voorbereiding en implementatie van EU-initiatieven zoals het Omnibuspakket (CSRD, CSDDD, CBAM).
- Initieert en ondersteunt projecten tot vereenvoudiging en verandering binnen en buiten het DG Vereenvoudiging en Digitalisering.
2. Digitale inclusie en cyberbeveiliging
- Participeert actief aan de regeringsdoelstellingen inzake digitale en inclusieve dienstverlening aan burgers en ondernemingen.
- Ontwikkelt een beleid voor digitale inclusie, met onder meer de coördinatie van het Connectoo-project (opleiding voor ambtenaren om de digitale kloof te verkleinen).
- Werkt samen met IT-afdelingen aan de toepassing van de NIS2-richtlijn en versterkt de opleidingen cyberveiligheid voor ambtenaren.
3. Beleid voor administratieve vereenvoudiging
- Vertaalt de regeringsdoelstellingen in een coherent federaal beleid voor administratieve vereenvoudiging.
- Superviseert en valideert de implementatie van centrale programma’s zoals:
- De meting en reductie van administratieve lasten via het Bureau voor Administratieve Lastenmeting.
- Het Federaal Actieplan Administratieve Vereenvoudiging (FAAV).
- De toepassing en versterking van het Only Once-principe.
- De hervorming en operationalisering van de regelgevingsimpactanalyses (RIA).
- Het beheer van meldpunten voor knelpunten in administratieve procedures.
- Stimuleert innovatie in administratieve processen door digitalisering, datagebruik en burgergerichte ontwikkelingen/design.
Resultaatgebieden
Permanente resultaatgebieden:
- Ontwikkelt een beleidsvisie uit voor het Directoraat-generaal in overeenstemming met de algemene visie van FOD BOSA.
- Stuurt en coördineert de medewerkers, projecten en dienstenportefeuille van het directoraat in lijn met het strategisch en operationeel plan.
- Draagt bij aan de modernisering van de overheid via:
- Ontwikkeling van strategieën en digitale normen.
- Transversale digitale platformen (authenticatie, e-Box, digitale portefeuille, Data Governance Act, interoperabiliteit, …).
- Beheer en sturing van overlegorganen zoals de G-Cloud Board.
- Bevordering van privacy-vriendelijke technologieën.
- Verbetering van gelijke toegang tot digitale infrastructuur.
- Uitbouw van AI-expertise binnen FOD BOSA en de federale overheid.
- Initiatieven tot administratieve vereenvoudiging en kwaliteitsverbetering van regelgeving.
- Zorgt voor een juridische begeleiding van e-governmentprojecten binnen de federale overheid.
- Zorgt voor een performant beheer van middelen en personeel binnen de beschikbare budgettaire ruimte.
Tijdelijke resultaatgebieden:
- Analyseert en implementeert een optimale werking van het directoraat-generaal Vereenvoudiging en digitalisering In het kader van een efficiëntere overheid waarbij er gestreefd wordt naar het bevorderen van interne ICT-consultancy.
- Coördineert en implementeert grootschalige transversale IT projecten en initiatieven, beheert het risicomanagement en verzekert de nodige kwaliteitscontrole en opvolging van projecten.
- Draagt, op tijdelijke maar strategische basis, bij aan de positionering van het directoraat-generaal binnen het door de regering bepaalde kader voor de centralisatie van ondersteunende diensten op het gebied van digitalisering.
- Past de activiteiten en de organisatie van het Directoraat-generaal aan het budgettaire kader en het door de regering vastgestelde meerjaren-efficiëntietraject aan, zodat de vereiste structurele besparingen kunnen worden opgevangen.
Werkgever
KB 22 februari 2017 – Koninklijk besluit houdende oprichting van de Federale Overheidsdienst Beleid en Ondersteuning
De FOD BOSA werkt aan een klantgerichte en efficiënte overheid door zijn klanten, gebruikers en beleidsverantwoordelijken te ondersteunen in 5 domeinen:
- Werken bij en voor de overheid
- Vereenvoudiging en digitale overheid
- Begroting en boekhouding
- Overheidsopdrachten
- Strategische ondersteuning
De opdrachten die de FOD BOSA binnen deze domeinen vervult kunnen naargelang hun aard worden opgedeeld in 2 clusters:
- De beleidscoördinatie heeft tot doel federale beleidsverantwoordelijken te ondersteunen bij de voorbereiding, uitvoering en evaluatie van het beleid.
- De ondersteunende dienstverlening betreft het leveren van gediversifieerde diensten en producten volgens een afgestemd aanbod in een producten- en dienstencatalogus dat wordt afgetoetst met de behoeften en verwachtingen van de burgers, de klanten, de gebruikers en de beleidsverantwoordelijken.
De FOD BOSA wil een draaischijf zijn voor een kwaliteitsvolle, eenvoudige, kostenefficiënte en inclusieve dienstverlening door de overheid aan burgers, ondernemingen en organisaties. Als federale overheidsdienst bundelt de FOD BOSA daartoe de eigen multidisciplinaire expertise met de expertise van onze federale partners en partners op andere overheidsniveaus. Op deze manier kunnen geïntegreerde en innovatieve producten en diensten worden aangeboden, los van structuren of overheidsniveau. We zorgen er zo voor dat onze partners zich als wendbare en veerkrachtige organisaties kunnen focussen op hun kerntaken in dienst van de samenleving. Het is daarbij onze ambitie om een betrouwbare, integere, duurzame en mensgerichte organisatie te blijven.
Er zijn 6 directoraten-generaal in de Federale Overheidsdienst Beleid en Ondersteuning, met name:
- Begroting, Strategische beheersing en Integriteit;
- Vereenvoudiging en digitalisering;
- Rekrutering en Ontwikkeling;
- Secretariaat voor personeels- en loonadministratie PersoPoint;
- Federale Accountant/Procurement;
- Interne Ondersteunende Dienst.
De FOD BOSA is vandaag verantwoordelijk voor 1431 personeelsleden.
De FOD BOSA werkt aan de digitalisering en de vereenvoudiging van bestaande dienstverlening en biedt ondersteuning bij de ontwikkeling van nieuwe digitale diensten, en dat allemaal voor burgers, ondernemingen én overheidsdiensten.
Omvang
Budget:
Totaal werkingsbudget van de organisatie: 51.941.000 €
- Het budget bestaat uit een personeelskrediet (Overheidspersoneel en gedetacheerden van Egov Select) van 13.953.000 € en een project- en werkingsbudget van 37.988.000 €.
Personeel:
- Aantal medewerkers binnen de organisatie: 116
- Aantal medewerkers onder de rechtstreekse bevoegdheid van de titularis van de functie: 12
- Aantal personeelsleden die onrechtstreeks aan de titularis van de functie verslag uitbrengen: 104
- Aansturing samenwerking met externe consultants (> 150 medewerkers)
Het DG VD bestaat uit 11 domeinen georganiseerd in:
- 8 diensten:
- Domein Transformatie, Innovatie en Inclusie
- Domein Web Content management
- Domein Vereenvoudiging
- Domein Dienstenintegrator
- Domein Identificatie, Authentificatie & Acces (IAA)
- Domein Procesgerichte applicaties (PGA)
- Domein Legal & compliance
- Domein Infrastructuur, operaties & ondersteuning (IOS)
- 3 cellen: managementsupport, Internationale relaties en AI Minds
- Stuurt rechtstreeks de CISO (chief information security officer) aan
Competenties
Competenties en vaardigheden die geëvalueerd worden tijdens de computergestuurde proeven
1. Eventuele eliminerende proef (testmoment 1)
Deze proef evalueert het numeriek en verbaal redeneervermogen (testmoment 1).
2. Niet-eliminerende verplichte proef: generieke vaardigheden en competenties voor de managementfunctie (testmomenten 2 + 3)
Deze niet-eliminerende verplichte proef bestaat uit:
- Vier situationele beoordelingstests (SJT) (testmoment 2);
- Twee persoonlijkheidsvragenlijsten (testmoment 3).
Voor het niveau dat de wegingklassen 4 en 5 bevat, worden de volgende competenties geëvalueerd:
- Kritisch denken: informatie aftoetsen en beoordelen op basis van redelijke en logische criteria om weloverwogen beslissingen te nemen
- Samenwerken: in team werken, professionele relaties opbouwen en kennis delen om de gezamenlijke doelen te bereiken
- Oplossingsgericht zijn: problemen positief benaderen en oplossingen voorstellen en uitvoeren
- Jezelf kennen: begrijpen en in vraag stellen hoe je functioneert, je emoties en hun effect herkennen en zo je eigen mogelijkheden optimaal inzetten
Competenties en vaardigheden die geëvalueerd worden tijdens de mondelinge proef (testmoment 4)
Specifieke competenties die worden geëvalueerd:
- Adequaat gebruik van zijn geavanceerde kennis van en inzicht in digitale regelgevingskaders (GDPR, gegevensbescherming, digitale toegankelijkheid), overheidsprogramma’s en specifieke uitdagingen met betrekking tot digitale administratie (interoperabiliteit, veiligheid, inclusie); verbanden leggen om digitaliseringsinitiatieven af te stemmen op institutionele prioriteiten en de behoeften van burgers en bedrijven, terwijl de naleving en ethiek van digitaal gebruik worden gewaarborgd.
- Gevorderde beheersing van moderne managementtechnieken, waaronder lean management, data-driven decision making, een Agile-aanpak in de organisatie van diensten, alsook het opstellen en beheren van SLA’s en KPI’s.
- Adequaat gebruik maken van zijn geavanceerde kennis en begrip van het strategisch managementplan van de FOD BOSA teneinde een visie en concrete doelstellingen te ontwikkelen voor het DG Vereenvoudiging en Digitalisering.
- Gevorderde kennis van digitale innovatie en data governance, met inbegrip van artificiële intelligentie, design thinking en enterprise architectuur.
- Gebruik van gevorderde kennis en begrip van change management in het kader van duurzame begeleiding van culturele, technologische en organisatorische transformatieprocessen binnen complexe structuren.
Geëvalueerde managementvaardigheden:
Groep ‘Reflecteren en creëren’:
- Kritisch denken: informatie aftoetsen en beoordelen op basis van redelijke en logische criteria om weloverwogen beslissingen te nemen
- Een visie ontwikkelen: je de waarden en de belangen van je organisatie eigen maken en een visie bepalen voor je activiteiten op middellange of lange termijn
Groep ‘Uitwisselen en samenwerken’:
- Samenwerken: in team werken, professionele relaties opbouwen en kennis delen om de gezamenlijke doelen te bereiken
- Begeleiden: medewerkers samenbrengen en motiveren om de doelen te bereiken, hen inspireren door zelf het voorbeeld te geven en de veranderingen in de organisatie te faciliteren
Groep ‘Handelen en resultaten bereiken’:
- Oplossingsgericht zijn: problemen positief benaderen en oplossingen voorstellen en uitvoeren
- Resultaatgericht zijn: beslissingen nemen en acties uitvoeren om resultaten te behalen en er de verantwoordelijkheid voor nemen
Groep ‘Jezelf kennen en groeien’:
- Jezelf kennen: begrijpen en in vraag stellen hoe je functioneert, je emoties en hun effect herkennen en zo je eigen mogelijkheden optimaal inzetten
- Wendbaar zijn: je open en flexibel opstellen en je aanpassen in een professionele context die snel evolueert
De rubriek “Procedure > Selectietesten” herneemt de informatie met betrekking tot de organisatie en het verloop van de verschillende testen.
Deelnemingsvoorwaarden
De deelnemingsvoorwaarden zijn een absolute vereiste voor deelname aan een selectieprocedure van het DG R&O (Rekrutering en Ontwikkeling) van de FOD Beleid en Ondersteuning.
Je vindt de deelnemingsvoorwaarden in het tabblad ‘Volledige beschrijving’ van deze vacature.
Op de uiterste inschrijvingsdatum moet je aan alle hieronder vermelde voorwaarden voldoen:
1. houder zijn van een basisdiploma van de 2e cyclus (vb. licentiaat/master) van het universitair onderwijs of van het hoger onderwijs van academisch niveau OF houder zijn van een functie van niveau A bij het federaal administratief openbaar ambt (diploma(‘s) en/of benoemingsbesluit op te laden in je online account)
EN
2. minstens zes jaar managementervaring hebben OF minstens zes jaar beroepservaring hebben, waarvan minstens twee jaar managementervaring en minstens twee jaar specifieke ervaring (verplicht aan te tonen in de specifieke rubrieken in je online account).
- Onder ‘managementervaring’ wordt verstaan ervaring inzake beheer in een overheidsdienst of in een organisatie uit de privésector.
- De term ‘beheer’ omvat minstens:
- het beheer van de middelen,
- de organisatie van de dienst,
- de externe relaties,
- en gaat ervan uit dat er aan een team van minstens vijf personeelsleden leiding wordt gegeven.
- De jaren gepresteerd in de klassen A3, A4 en A5 worden gelijkgesteld met de jaren managementervaring.
- Het bewijs van jaren gepresteerd in de klassen A3, A4 en A5 moet verplicht worden geüpload in je online account om deze jaren in rekening te kunnen brengen. Deze bewijsstukken moeten de datum van bevordering tot de klasse A3, A4 of A5 vermelden.
- De term ‘beheer’ omvat minstens:
- Onder ‘specifieke ervaring’ wordt verstaan een ervaring in het ontwikkelen van strategieën binnen het domein van digitalisering en/of ICT.
Om het aantal vereiste jaren beroepservaring te tellen, kan een jaar dat als managementervaring wordt aangerekend niet worden meegeteld als een jaar specifieke ervaring, als het de uitoefening van dezelfde functie in dezelfde periode betreft.
3. niet aangesteld geweest zijn als jurylid in een selectiecommissie samengesteld voor de selectie van een titularis van een te begeven managementfunctie of staffunctie
- binnen een federale overheidsdienst of een federale programmatorische overheidsdienst
- of binnen een federale wetenschappelijke instelling
- of binnen een van de hieronder opgesomde instellingen van openbaar nut:
- het Federaal Agentschap voor de Opvang van Asielzoekers
- het Federaal Agentschap voor Geneesmiddelen en Gezondheidsproducten
- het Federaal Planbureau
- de Regie der Gebouwen
- het Agentschap voor de oproepen tot de hulpdiensten
- het Nationaal Geografisch Instituut
- de Centrale Dienst voor Sociale en Culturele Actie van het Ministerie van Defensie
- het War Heritage Institute
- het Federaal Agentschap voor de Veiligheid van de Voedselketen
- het Instituut voor de gelijkheid van vrouwen en mannen
binnen de twaalf maanden voorafgaand aan de uiterste inschrijvingsdatum.
OPGELET: Conform artikel 20 van het Koninklijk besluit van 20 december 2022 voldoen houders van een managementfunctie aan de voorwaarden wat betreft managementervaring of beroepservaring. De kandidaten waarvoor deze bepaling geldt dienen eveneens de specifieke rubrieken in hun online account in te vullen.
GELIJKSCHAKELING EN TAAL DIPLOMA
Als een diploma vereist is:
Je kan ook deelnemen als je een vroeger behaald diploma hebt, dat gelijkgesteld wordt met één van de vermelde diploma’s.
Als je je diploma hebt behaald in een ander land dan België of in een andere taal dan het Nederlands, dan neem je deel onder voorbehoud. Lees de informatie over je deelname op deze pagina.
Ben je niet zeker dat je op basis van je diploma aan deze selectie kan deelnemen of weet je niet of je een taaltest moet afleggen? Informeer voor de uiterste inschrijvingsdatum bij Topteam (topteam@bosa.fgov.be).
Aanbod
Arbeidsvoorwaarden
Brutosalaris op jaarbasis, geïndexeerd: € 185.457,89 (salarisband 5).
Aanstellingsvoorwaarden
Als je geslaagd bent voor deze selectie, moet je – om benoemd te worden – op de aanstellingsdatum:
- Belg zijn of burger van een ander land behorende tot de Europese Economische Ruimte (of gelijkgestelde burger onder bepaalde voorwaarden) of burger van Zwitserland
- de burgerlijke en politieke rechten genieten
- een gedrag hebben dat in overeenstemming is met de eisen van de beoogde betrekking
- je niet persoonlijk in een toestand van belangenconflict bevinden
- niet ontslagen zijn geweest wegens dringende reden of ambtshalve ontslagen zijn geweest uit je ambt of afgezet zijn geweest ten gevolge van een tuchtprocedure in de aanwervende federale dienst te rekenen vanaf drie jaar na de ontslagbeslissing of na de definitieve uitspraak van de tuchtstraf.
- Om deze managementfunctie/staffunctie uit te kunnen oefenen, dient u, te beschikken over een individuele veiligheidsmachtiging niveau ‘geheim’. Indien u op de datum van aanstelling niet beschikt over een individuele veiligheidsmachtiging niveau ‘geheim’, zal de veiligheidsofficier bij FOD BOSA tijdens de eerste maand van uw aanstelling de aanvraag tot individuele veiligheidsmachtiging aanvragen. Ten laatste 9 maanden na deze aanvraag, op straffe van vroegtijdige beëindiging van uw mandaat, dient het bewijs van een individuele veiligheidsmachtiging kunnen voorgelegd worden.
Taalvereisten
Om deze management/staffunctie te kunnen uitoefenen, moet je ten laatste zes maanden na je aanstelling, op straffe van vroegtijdige beëindiging van je mandaat, het bewijs leveren van:
- het slagen voor de test artikel 11 bis over de kennis van de tweede taal, aangepast aan een functie die de eenheid in de rechtspraak moet verzekeren. Deze test is gebaseerd op een syllabus die je terugvindt via de bovenstaande link.
- EN van het slagen voor de test artikel 10 bis tot vaststelling van de functionele kennis van de tweede landstaal. Deze functionele kennis van de andere taal, aangepast aan de evaluatie, beoogt een actieve en een passieve mondelinge kennis evenals een passieve schriftelijke kennis van deze taal (lezen en analyseren van complexe teksten), met als doel de communicatie en de samenwerking tussen het management, de evaluator en zijn medewerkers te verbeteren.
Meer informatie over de samenstelling van deze testen, hun moeilijkheidsgraad en de slaagdrempel vind je door op bovenstaande links te klikken en via het tabblad onder de rubriek ‘Taaltesten’ op onze website.
Opgelet:
Je dient eerst voor de test met betrekking tot de eenheid van de rechtspraak te slagen (artikel 11 bis) en vervolgens voor de test met betrekking tot de functionele kennis (artikel 10 bis). Je moet absoluut deze volgorde respecteren.
Je hebt er baat bij om je meteen in te schrijven voor de taaltesten, bijvoorbeeld tegelijk met de selectieprocedure, om je dossier te vervolledigen en om op termijn te kunnen voldoen aan de taalvereisten van de functie.
Vrijstellingen:
Als je houder bent van een taalcertificaat artikel 7 niveau 1/A (grondige kennis), artikel 7 niveau 2+/B (grondige kennis) of artikel 12 (voldoende kennis van de tweede taal), ben je vrijgesteld van deze proeven.
Als je twee diploma’s van het niveau A (licentie, master, doctoraat) hebt, het ene (verkregen) in het Nederlands en het andere (verkregen) in het Frans, neem dan contact op het team taalcertificering, zodat ze de mogelijkheden tot vrijstelling kunnen onderzoeken. Voeg een kopie van je diploma’s en de diplomasupplementen toe bij je aanvraag.
Inschrijving:
Schrijf je in via je online account (‘aanmelden’): klik op ‘Taaltesten’, dan op ‘Inschrijven voor taaltesten’ en selecteer de volgende elementen in de dropdownmenu’s:
- Type taaltest: bestuurszaken
- Taal van het diploma (taalrol): de taal waarin je diploma is opgesteld
- Taal van de test: de taal waarin je getest wil worden
- Artikel: Artikel 11 bis of Artikel 10 bis.
Procedure
Tips bij het inschrijven voor testen
- Raadpleeg regelmatig het tabblad ‘screeningsprocedures’ in je online account om na te gaan of de inschrijvingsperiode voor de proeven al dan niet open staat. Bij de inschrijving selecteer je een testdatum naar keuze wanneer er verschillende testdata zijn.
- Je inschrijven voor een proef kan enkel tijdens de inschrijvingsperiode zoals weergegeven in de rubriek ‘screeningsprocedures’. Wanneer je niet bent ingeschreven voor het einde van de inschrijvingsperiode, kan voor deze selectie geen rekening meer worden gehouden met je kandidatuur.
- Opgelet: de uitnodigingen voor de proeven ontvang je uitsluitend per e-mail en/of in je online account.
- Als je niet aanwezig kan zijn voor de sessie waarvoor je ingeschreven bent, dan moet je je ten laatste één uur voor de start van de test uitschrijven. Echter, om organisatorische redenen, willen we je vragen om je uiterlijk de dag voor de proef uit te schrijven. Je doet dit door in je online account te klikken op de annulatie-link die je net naast de door jou gekozen datum vindt. Vervolgens kan je je inschrijven voor een andere sessie, als er nog andere sessies beschikbaar zijn.
- Ervaar je problemen bij het inschrijven voor een test? Neem dan contact op met de contactpersoon voor de selectieprocedure vermeld in de rubriek ‘Contact’. Doe dit zo snel mogelijk en uiterlijk binnen de twee werkdagen vóór de datum van de test.
- We houden voor het vervolg van de procedure geen rekening met je kandidatuur als je je voor een test niet inschrijft en/of als je afwezig bent.
- Als je niet geslaagd bent voor een bepaalde stap, stopt de procedure en word je niet uitgenodigd voor eventuele volgende testen van dezelfde selectie.
We willen je ook wijzen op de gevolgen van laattijdige annulaties voor het goede verloop van onze selecties, zeker wat de mondelinge testen betreft. We zijn er ons van bewust dat onvoorziene omstandigheden een gegronde reden kunnen zijn om niet mee te doen aan een geplande test. We vragen je evenwel om je indien mogelijk vooraf uit te schrijven – zo kunnen we nog wijzigingen doorvoeren aan de organisatie van de selectie. De selectiecommissie bestaat uit 8 à 10 experten die zich vrijgemaakt hebben om de kandidaten te ontmoeten.
Gelijke kansen en redelijke aanpassingen:
De Federale overheid voert een actief diversiteitsbeleid.
Heb je een handicap, een leerstoornis of een ziekte? Dan kom je mogelijks in aanmerking voor een aanpassing van de selectieprocedure. Zie onze pagina over redelijke aanpassingen voor meer info.
Mogelijke voorzieningen voor personen die zwanger zijn of die borstvoeding geven:
Ben je zwanger of geef je borstvoeding? Ook dan kan je mogelijk voorzieningen aanvragen. Meer info vind je op deze pagina over gelijke kansen.
Selectietesten
Stap 1: Voorselectie
Het DG R&O van de FOD BOSA gaat eerst na of de kandidaten voldoen aan de algemene en de specifieke deelnemingsvoorwaarden, enkel:
- op basis van het in jouw online account opgeladen
- diploma: online account (= Aanmelden) > cv > Diploma’s en certificaten en/of
- benoemingsbesluit: online account (= Aanmelden) > cv > Werkervaring.
- op basis van de door jou ingevulde specifieke rubrieken, eigen aan deze topmanagementfunctie (vereiste ervaring), in jouw online account: online account (= Aanmelden) > Screeningsprocedures > Ik neem deel aan deze screeningsprocedures > specifieke rubrieken
Opgelet:
- De jaren gepresteerd in de klassen A3, A4 en A5 worden gelijkgesteld met jaren managementervaring enkel als je het bewijs hiervan oplaadt in je online account. Deze bewijsstukken moeten de datum van bevordering tot de klasse A3, A4 of A5 vermelden.
- Er wordt enkel rekening gehouden met deze informatie, zoals ze verschijnt in jouw online account op de uiterste inschrijvingsdatum vermeld in de vacature, voor de evaluatie van je kandidatuur.
Stap 2: Eventuele voorafgaande eliminerende proef (+/- 1u30)
Als er meer dan 20 kandidaten toelaatbaar zijn verklaard, zou een eliminerende proef kunnen worden georganiseerd.
Deze proef bestaat uit redeneertesten (numeriek redeneervermogen en verbaal redeneervermogen) op pc.
Deze testen kunnen enkel ter plaatse, bij de FOD BOSA, worden afgelegd.
Je bent geslaagd als je ten minste 50 punten op 100 behaalt voor beide testen samen.
Vrijstelling eventuele eliminerende proef
Er wordt een vrijstelling van de eventuele eliminerende proef toegekend aan de houder van een managementfunctie van een gelijkwaardig niveau als of van een hoger niveau dan de te begeven managementfunctie die eerder voor deze proef geslaagd was.
Een vrijstelling van de eventuele eliminerende proef wordt toegestaan voor een duur van 3 jaar te rekenen vanaf de dag na het einde van het mandaat:
- aan de voormalige houder van de managementfunctie van een gelijkwaardig niveau als of van een hoger niveau dan de te begeven managementfunctie die eerder voor deze proef geslaagd was en die na afloop van zijn mandaat een gunstige eindvermelding heeft gekregen (met name “goed”, “voldoet aan de verwachtingen”, “uitstekend”).
- aan de voormalige houder van een managementfunctie van een gelijkwaardig niveau als of van een hoger niveau dan de te begeven managementfunctie
- van wie het mandaat van rechtswege is beëindigd omdat de federale overheidsdienst of de programmatorische federale overheidsdienst of, in voorkomend geval, de dienst waarvoor de houder van een managementfunctie is aangesteld ophoudt te bestaan
- en die eerder voor deze proef geslaagd was
- en die een effectieve gunstige eindvermelding heeft gekregen (met name “goed”, “voldoet aan de verwachtingen”, “uitstekend”) tijdens de laatste evaluatie.
Het koninklijk besluit onderscheidt drie niveaus:
- het niveau dat de wegingklassen 7 en 6 bevat
- het niveau dat de wegingklassen 5 en 4 bevat
- het niveau dat de andere wegingklassen bevat.
Als je aan de voorwaarden voldoet om deze vrijstelling te verkrijgen, dan dien je, ten laatste op de uiterste inschrijvingsdatum, in je online account, onder de rubriek “Mijn extra’s”, het bewijs op te laden dat je de effectieve gunstige eindvermelding hebt gekregen (met name “goed”, “voldoet aan de verwachtingen”, “uitstekend”), afhankelijk van de situatie, ofwel tijdens de eindevaluatie, ofwel tijdens de laatste evaluatie. Als dit niet het geval is, kan de vrijstelling niet worden toegestaan.
Stap 3: Verplichte niet-eliminerende geïnformatiseerde testen (testmomenten 2 + 3)
Het gaat om geïnformatiseerde testen die de vaardigheden en de generieke competenties voor de desbetreffende managementfunctie meten.
Opgelet: deze testen zijn verplicht, ook al zijn ze niet-eliminerend. Je moet dus alle niet-eliminerende geïnformatiseerde testen hebben afgelegd, binnen de opgelegde termijn. Als je dat niet doet, zal je niet meer kunnen deelnemen aan de selectieprocedure.
Deze testen bestaan uit:
- Vier situationele beoordelingstesten (SJT) aangepast aan het niveau van de te begeven functie, die ter plaatse, bij de FOD BOSA, worden afgelegd. De duurtijd van deze testen is ongeveer 2 uur.
(testmoment 2)
EN - Twee persoonlijkheidsvragenlijsten die op afstand moeten worden ingevuld, met een gemiddelde duurtijd van ongeveer 20 minuten per vragenlijst. (testmoment 3)
Opgelet- Je zal een e-mail ontvangen met de link naar de persoonlijkheidsvragenlijsten. Deze mail wordt verzonden door <voornaam>.<naam>@panpowered.com. Kijk ook je ongewenste mails na.
- Wacht niet tot het laatste moment om de persoonlijkheidsvragenlijsten, afgenomen op afstand, in te vullen, zodat, indien nodig, technische ondersteuning kan worden geboden tijdens de werkuren.
De selectiecommissie wordt op de hoogte gebracht van de resultaten van de niet-eliminerende geïnformatiseerde testen en neemt deze in aanmerking, na de mondelinge proef, bij de beoordeling van de competenties van elke kandidaat die toelaatbaar werd verklaard.
Overdracht van de resultaten van de verplichte niet-eliminerende geïnformatiseerde testen
Kandidaten die in het kader van een eerdere selectieprocedure voor een mandaatfunctie binnen een FOD, een POD of een ION de verplichte niet-eliminerende geïnformatiseerde testen hebben afgelegd, kunnen aanspraak maken op een overdracht van de resultaten van deze verplichte niet-eliminerende geïnformatiseerde testen
De resultaten van de verplichte niet-eliminerende geïnformatiseerde testen blijven behouden gedurende zes maanden vanaf de datum waarop de tests werden afgelegd, volgens de volgende modaliteiten:
- resultaten voor de persoonlijkheidstests: voor alle managementfuncties
- resultaten voor de situationele beoordelingstesten: voor een managementfunctie die tot eenzelfde niveau behoort als de managementfunctie waarvoor de testen werden afgelegd.
Opgelet: geslaagd zijn voor een geïnformatiseerd assessment georganiseerd in het kader van een mandaatselectie bij een ION is gelijkgesteld met de overdracht van de resultaten van de verplichte niet-eliminerende geïnformatiseerde testen binnen de hierboven vermelde termijn van zes maanden.
Deze overdracht is niet mogelijk voor kandidaten die geslaagd zijn voor een geïnformatiseerd assessment voor een mandaatfunctie bij een OISZ.
Stap 4: Mondelinge test proef + voorbereidingstijd (+/- 3u30; testmoment 4)
Deze test heeft als doel, uitgaande van een praktijkgeval dat betrekking heeft op de betrokken managementfunctie, zowel de specifieke competenties als de managementvaardigheden vereist voor de uitoefening van deze functie, te evalueren.
Feedback
Je feedbackaanvraag moet schriftelijk worden ingediend, binnen 2 maanden vanaf de datum van de verzending van de eindresultaten (wet van 11 april 1994 betreffende de openbaarheid van bestuur). Je kan kennis nemen van de resultaten van de computergestuurde proeven.
Eindresultaat
Na de mondelinge proef en de vergelijking van de diploma’s en de verdiensten van de kandidaten, worden de kandidaten ingedeeld hetzij in de groep “geschikt” hetzij in de groep “niet geschikt”.
In de groep “Geschikt” worden de kandidaten gerangschikt. Het DG R&O deelt het resultaat van de procedure mee, conform de wetgeving die van kracht is.
Extern assessment center
Als er meer dan vijf geslaagde kandidaten in groep “geschikt” zijn gerangschikt, wordt er een assessment center georganiseerd:
- Voor de managementfuncties die overeenstemmen met het niveau dat de wegingklassen 6 en 7 bevat, is het assessment center verplicht.
- Voor de andere managementfuncties wordt het assessment center georganiseerd op verzoek van de minister of staatssecretaris.
Het assessment center wordt uitgevoerd onder de verantwoordelijkheid van de aanwervende instelling.
Het externe assessment center staat los van de rangschikking van de kandidaten in de voornoemde groepen. Het is niet eliminerend.
Aanvullend gesprek
De bevoegde instantie organiseert een aanvullend gesprek met de kandidaten uit de groep ‘geschikt’ met de bedoeling de kandidaten te vergelijken wat betreft hun specifieke competenties, hun relationele en managementvaardigheden zoals bepaald in de functiebeschrijving en het competentieprofiel van de te begeven managementfunctie. Deze houdt rekening met het resultaat van het assessment center.
De aanduiding gebeurt met strikte inachtneming van de gecoördineerde wetten op het gebruik van de talen in bestuurszaken.
Arbeidspostaanpassingen
Heb je een handicap en wil je gebruik maken van arbeidspostaanpassingen? Dan kan je dat aanvragen op het moment van aanwerving. Meer info vind je op onze pagina Arbeidspostaanpassingen.
Solliciteren
Solliciteren kan tot en met 29/10/2025, de uiterste inschrijvingsdatum. Wacht niet tot het laatste moment om je kandidatuur in te dienen.
Alle screeningsprocedures worden onafhankelijk van elkaar georganiseerd. Je moet absoluut onderstaande inschrijvingsprocedure volgen, anders zal je kandidatuur niet in aanmerking worden genomen. Lees ook alle mails die je ontvangt en de informatie met betrekking tot deze screeningsprocedure in je online account (tabblad “Berichten en taken”).
- Als je nog geen online account hebt, maak er dan een aan.
- Laad het vereiste diploma op (zie tabblad ‘Deelnemingsvoorwaarden’ van de vacature)*
- Online account (= Aanmelden) > cv > Diploma’s en certificaten.
- Vergeet niet het document toe te voegen.
- Laad je benoemingsbesluit op (zie tabblad ‘Deelnemingsvoorwaarden’ van de vacature)*
- Online account (= Aanmelden) > cv > Werkervaring
- Om je benoemingsbesluit te kunnen opladen, moet je bij ‘Werkervaring / Mijn huidige werksituatie’ aanduiden dat je statutair ambtenaar bij de federale overheid bent.
- Duid ook bij ‘Werkervaring’ aan dat je momenteel bij de federale overheid werkt.
- Ben je contractueel aangeworven binnen het federaal openbaar administratief ambt of mandaathouder bij de federale overheid uit de privésector? Duid dit aan onder ‘Werkervaring/Mijn huidige werksituatie’ en laad je benoemingsbesluit hier op: Online account (= Aanmelden) > cv > Werkervaring > Mijn extra’s > Mijn bijlagen.
- Laad het bewijs/de bewijsstukken van de jaren gepresteerd in de klassen A3, A4 en A5 op (zie punt 3).
- Klik op de knop ‘Solliciteren’ van de vacature.
- Klik dan op de knop ‘Mijn kandidatuur indienen’. Je bent nu voorlopig ingeschreven.
- Vul de specifieke rubrieken, eigen aan deze topmanagementfunctie, in.
- Opgelet! De specifieke rubrieken, eigen aan deze topmanagementfunctie, zijn niet hetzelfde als je online-cv in het tabblad ‘Werkervaring’. De informatie die je invult in je online-cv wordt niet in aanmerking genomen om je ervaring voor deze topmanagementfunctie te analyseren.
- Waar vind je de specifieke rubrieken?
- Online account (= Aanmelden) > Screeningsprocedures > Ik moet mijn kandidatuur voor deze screeningsprocedures nog valideren.
- De specifieke rubrieken staan in de kolom ‘Acties’ naast de screeningsprocedure waarvoor je ingeschreven bent.
- Aandachtspunten:
- Vul de specifiek voor deze topmanagementfunctie voorziene rubrieken in en dit uitsluitend in de taal van de selectieprocedure (in dit geval in het Nederlands).
- Je kan managementervaring en / of nuttige professionele ervaring invullen. Vul de begin- en einddatum van elke ervaring in.
Als de ervaring je huidige functie is, vul dan de datum waarop je je kandidaat stelt in als einddatum.
- Zodra je het vereiste aantal jaren hebt ingegeven, verschijnt de knop ‘Kandidatuur valideren’.
- Opgelet: vergeet niet om regelmatig op ‘Bewaren’ te klikken.
- Klik op de knop ‘Kandidatuur valideren’. Je bent nu definitief ingeschreven. De screeningsprocedure verschijnt nu onder ‘Ik neem deel aan deze screeningsprocedures’.
Tot aan de uiterste inschrijvingsdatum kan je de informatie in je online account (Aanmelden > cv) en in de specifieke rubrieken (Aanmelden > Screeningsprocedures > Ik neem deel aan deze screeningsprocedures) aanpassen. Je moet je kandidatuur niet opnieuw valideren na een wijziging. Vergeet niet om elke aanpassing op te slaan.
Het DG R&O van de FOD BOSA gaat na of de kandidaten voldoen aan de algemene en de specifieke deelnemingsvoorwaarden, enkel:
- op basis van de in jouw online account opgeladen documenten:
- diploma: online account (= Aanmelden) > cv > Diploma’s en certificaten en/of
- benoemingsbesluit: online account (= Aanmelden) > cv > Werkervaring
- op basis van de door jou ingevulde specifieke rubrieken eigen aan deze topmanagementfunctie (vereiste ervaring), in jouw online account:
- online account (= Aanmelden) > Screeningsprocedures > Ik neem deel aan deze screeningsprocedures > specifieke rubrieken
Opgepast: er wordt enkel rekening gehouden met deze informatie zoals ze verschijnt in jouw online account op de uiterste inschrijvingsdatum, vermeld in de vacature, voor de evaluatie van je dossier.
Je kan niet solliciteren via e-mail of een ander communicatiemiddel.
* Diploma en/of benoemingsbesluit opladen
Je kan je diploma en/of benoemingsbesluit in je online-cv opladen in PDF, DOC, DOCX, JPG of TIF-formaat. Het bestand mag niet groter zijn dan 8 MB. Lukt het niet om het diploma op te laden, dan mag je een kopie opsturen naar de contactpersoon voor de procedure. Vermeld je rijksregisternummer, naam, voornaam en de procedurecode van de selectie.
Extra info
Testen en resultaten
Alle informatie over het concrete verloop van de procedure, je resultaten en de volgende stappen vind je terug in je online account.
Je online account is de enige plaats waar deze informatie volledig betrouwbaar gecentraliseerd wordt. Check je online account dus regelmatig om alle belangrijke informatie over je sollicitaties te vinden.
Feedback over jouw resultaten?
Na elke screeningsstap kan je een motivering van jouw resultaten bekomen. Voor sommige testen verschijnt dit automatisch in je online account, voor andere kan je het aanvragen via de contactpersoon voor de procedure.
Vragen rond de testen en scoring?
Op onze website kan je terecht voor meer info over het verloop van de testen en over hoe je je kan voorbereiden.
Je vindt er ook meer uitleg over de scoring van onze testen.
Link: https://werkenvoor.be/nl/jobs/ang25707-directeur-generaal-vereenvoudiging-digitalisering-mvx#tab_2
